Protokół w sensie, o którym tutaj piszę to "oficjalne pisemne sprawozdanie z przebiegu rozprawy, posiedzenia, zebrania itp."(za Słownikiem Języka Polskiego). Jego celem jest odtworzenie przebiegu spotkania. Jak go napisać?
Protokół ma z reguły ustalony układ:
- Nazwa protokołu
np. Protokół nr 2/2016 - Miejsce i data sporządzenia
Protokół nr 2/2016 z posiedzenia Zarządu w dniu 2 lutego 2016 r. w Łodzi - Wyszczególnienie osób uczestniczących.W spotkaniu udział wzięli.... Np. zgodnie z załączoną listą obecności - należy załączyć listę obecności.
- Imię i nazwisko przewodniczącego i protokolanta.
- Porządek spotkania.
- Opis przebiegu spotkania
a) dosłowny - wierne odtworzenie spotkania.
b) skrócony - skrót najważniejszych wypowiedzi. - Podjęte uchwały i wnioski - których nie wolno streszczać. Muszą być zamieszczone w formie dosłownej.
- Formuła zakończenia (Na tym protokół zakończono i podpisano)
- Podpisy przewodniczącego zebrania i protokolanta
Na co zwrócić uwagę podczas protokołowania?
Przygotuj się do spotkania.
- Zapoznaj się z agendą, z tematem. Jeśli nie podano tematu wcześniej, skontaktuj się z jego uczestnikami i dopytaj o szczegóły ich wystąpień. Może mają jakiś szkic swojego wystąpienia, prezentację? Wszystko to pomoże Ci znaleźć się w tematyce przedmiotowej.
- Jeśli piszesz od razu na komputerze, przygotuj sobie wcześniej szablon protokołu. Będziesz mogła pisać od razu na szablonie, co oszczędzi Ci potem czasu na sporządzenie ostatecznej wersji dokumentu.
- Jeśli piszesz odręcznie, to pamiętaj o tym, że później będziesz musiała sama siebie odczytać. Niektórzy mają tendencję do takiego skracania wyrazów, że potem nie mogą rozczytać swoich notatek.
- Na spotkaniu uważaj, nie pozwalaj myślom błądzić po suficie - koncentruj się na wypowiedziach uczestników, wszystko może okazać się ważne.
- Jeśli w treści protokołu piszesz o załączonym dokumencie, to pamiętaj, żeby go na pewno dołączyć: listę obecności, uchwały, wnioski uczestników na piśmie, inne dokumenty.
- W trakcie pisania protokołu używaj wyrazów neutralnych emocjonalnie, rzeczowych i zwięzłych sformułowań, typowo urzędowego słownictwa:
- otwarcia posiedzenia dokonał, sprawozdanie przedstawiła, w dyskusji głos zabrali, uchwałę przyjęto, zakończył posiedzenie.
Zdarzyło Ci się kiedyś protokołować? Napisz o swoich doświadczeniach.
* zdjęcie via Free Stock Photos
Komentarze
Prześlij komentarz
Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!