Jak składać życzenia świąteczne?

Skrzynki mailowe zostały opanowane przez bombki, gwiazdki, renifery i mikołajów. Wiosną zawładną nimi zajączki i kurczaczki. Taki świąteczny spam. Można jednak składać życzenia świąteczne w sposób elegancki i sprzyjający zacieśnianiu relacji, a nie rozdrażnianiu. Poniżej postaram się przybliżyć, jak zrobić to zgodnie z biznesowymi zasadami.

via: PicJumbo


Życzenia

Dziś, w imię poprawności politycznej Amerykanie nie życzą już Merry Christmas, ani nawet Xmas, tylko Happy Holiday. To tak trochę, jakby życzyć udanego wypoczynku. Oczywiście, składając życzenia warto mieć na uwadze fakt, że nasz rozmówca może być innego wyznania, lub być ateistą. Jednak wtedy zatracamy sens i podstawę życzeń. Życzenia składa się z jakiejś okazji, na przykład świąt wielkanocnych. 
Dlatego, jeśli Ty obchodzisz święta - składaj życzenia zgodnie w własnymi przekonaniami. Może postaraj się uniknąć zbytniej religijności, ale też nie uciekaj w poprawne politycznie i pozbawione wszelkiego uczucia życzenia udanego weekendu. 
Dobrze wychowana osoba, ani się nie obrazi, ani nie zwróci Ci uwagi na niewłaściwe życzenia. Zamiast tego, będzie jej miło, że zwróciłeś się do niej z uwagą i z pozytywnym przesłaniem. I tak powinny być zbudowane życzenia - powinny przekazywać naszą przychylność i sympatię
Ja się cieszę jeśli ktoś składa mi życzenia dobrej Chanuki, choć nie obchodzę tego święta. 

Karty świąteczne - papierowe

Pamiętaj po co wysyłasz kartę świąteczną - zwykle robisz to po to, aby firma z którą współpracujesz pamiętała o Twojej firmie i kojarzyła Twoją firmę z przyjemnymi wiadomościami. W tym celu  najlepiej wysłać odręcznie wypisaną kartę, lub chociaż odręcznie podpisaną. Najlepiej, aby życzenia były spersonalizowane - skieruj je imiennie do konkretnej osoby, a nie do całej firmy. Jeśli to Ty kupujesz karty świąteczne - kup takie bez nadrukowanych życzeń, z miejscem na nadrukowanie lub odręcznie wypisanie treści życzeń.
Dodatkowo dobrze będzie wyglądać, jeśli część kosztów z zakupu kart świątecznych została przekazana na jakiś charytatywny cel (zakupiona np. przez jakąś fundację). Poza tym, że to jest dogodne pod względem wizerunkowym, to po prostu jest to ludzki gest - warto pomagać przy każdej możliwej okazji. 

Karty świąteczne - mailowe

Obecnie wiele firm wysyła e-kartki, czyli życzenia wysyłane mailem. Jest to zdecydowanie bardziej ekonomiczne, ekologiczne, ale trzeba pamiętać, że takie życzenia są znacznie rzadziej czytane i mniej


Wybór między kartami mailowymi a papierowymi powinien być spójny z wizerunkiem naszej firmy - jeśli mamy wpisane w politykę firmy, jako kluczowe hasło, dbanie o środowisko, to raczej powinniśmy wysyłać e-karty. Jeśli jednak jesteśmy ekskluzywną firmą sprzedającą luksusowe dobra, to dla naszych klientów dobrze będzie wysłać elegancką kartę wydrukowaną na pięknym papierze.
W obu formach kart postaraj się też unikać niepoważnych grafik - pijane kurczaczki, czy renifery sprawdzą się wśród bliskich znajomych, ale klient niekoniecznie może zrozumieć ten rodzaj humoru.

Osobiste życzenia

Można je złożyć w trakcie wizyty lub telefonicznie. Bardziej elegancko i większe wrażenie robi osobista wizyta, dajesz wtedy do zrozumienia, że na odwiedzanej osobie Ci zależy i jest ona dla Ciebie ważna. Jednak telefoniczne życzenia w dzisiejszych czasach, kiedy wysyła się e-kartki też są niezwykle miłe dla odbiorcy.

Prezenty

Z prezentami trzeba być ostrożnym - niektóre firmy mają restrykcyjne zasady nie przyjmowania żadnych prezentów od kontrahentów. Mimo to nadal przyjęte jest, aby najważniejszym klientom i kontrahentom wręczyć dobry alkohol, słodycze, lub inny upominek rzeczowy.

Składasz swoim klientom życzenia? A może, jako asystentka, składasz życzenia w imieniu swojego szefa? Napisz o tym. Napisz też, jeśli masz jakieś kłopoty z życzeniami świątecznymi, albo jakąś anegdotkę na ten temat. 

Komentarze