Czego od Ciebie oczekuje szef i czego oczekują ludzie?

To wpis filozoficzno socjologiczny. Kiedyś już napisałam taki wpis (tutaj - czemu wygląd jest ważny?). Dziś napiszę o tym, czego od Ciebie oczekuje szef.
Ale jest to też wpis o tym, czego oczekuje od Ciebie Klient, Mąż, Przyjaciel. Czego od Ciebie oczekuje drugi człowiek po prostu.
Czego Ty oczekujesz od innych? Tego samego, czego oni od Ciebie.


Uważności

O uważności dawno temu (kilka lat temu) przeczytałam w książce Cud uważności (link do książki tutaj). Zaczęłam się zastanawiać, jak wiele rzeczy nasz umysł rutynizuje i robi bezwiednie. Jedną z takich rzeczy jest rozmowa z ludźmi.
Chcę, żeby drugi człowiek poświęcił mi swoją uwagę. Żeby w trakcie rozmowy był dla mnie. Mało ważne są te zewnętrzne objawy słuchania - potakiwanie, patrzenie w oczy, czy parafrazowanie, których uczą na szkoleniach z komunikacji. Nie są ważne jeśli nie słuchasz drugiej osoby naprawdę. Bo istotniejsze jest to, czy druga osoba chce Cię wysłuchać, czy zwraca uwagę na to co mówisz, czy widzi Twoje uczucia. 
Kiedy słuchasz uważnie to:
  • zadajesz odpowiednie pytania,
  • chcesz dotrzeć do sedna sprawy,
  • naturalnie używasz wszystkich narzędzi aktywnego słuchania,
  • a wszystko powyższe sprawia, że druga osoba czuje się doceniona i wysłuchana.

I nie chodzi tu o to, że na każdy problem od ręki znajdziesz rozwiązanie. Nie zawsze jest o to chodzi. Ale słuchając uważnie, łatwiej Ci jest znaleźć rozwiązanie problemu, bo znasz jego podstawy i okoliczności. 

Dlaczego często łatwiej jest być uważnym w stosunku do obcych niż do bliskich osób? Obcą osobę chcesz poznać, dowiedzieć się jaka jest, jak reaguje, jakie ma sympatie, antypatie, więc naturalnie jesteś bardziej uważna. W stosunku do bliskich znasz ich reakcje, wiesz co lubią, jaki mają styl i że potrafią się rozgadać w niektórych momentach. Mnie jest łatwiej się wyłączyć w rozmowie z bliskimi, myśleć w trakcie rozmowy o tym co zrobić na obiad, co powinnam odpisać na właśnie otrzymanego maila. 

Bądź uważna: kiedy jakaś osoba chce Ci coś powiedzieć, odłóż to co robisz, popatrz na nią. Nawet jeśli musisz jej powiedzieć "Przepraszam, ale nie mam teraz czasu, wróćmy do rozmowy za dwie godziny, będę wtedy mogła poświęcić Ci więcej czasu i uwagi", to będzie to szczery i uczciwy przekaz.  
Kiedy rozmawiasz z szefem: 
  • nie myśl w trakcie jego wypowiedzi nad własną odpowiedzią, nad tym czy widać bałagan na Twoim biurku, jak wyglądasz (nawet, jeśli poszło Ci oczko, albo odprysnął Ci lakier), 
  • skup się na jego słowach,
  • jeśli czegoś nie rozumiesz - nie bój się pytać (jeden z największych błędów, jakie można popełnić, to nie spytać się o coś z lęku lub wstydu - masz prawo nie wiedzieć, masz obowiązek dopytać),
  • ja często notuję słowa hasła, wtedy łatwiej jest mi zapamiętać o czym była mowa, i łatwiej jest mi wrócić do wszystkich zagadnień w mojej odpowiedzi,  
  • nie myśl jak wyglądasz (nawet jeśli poszło Ci oczko, albo odprysnął Ci lakier).
Nie jestem ekspertką w tej kwestii - znam teorię, ze stosowaniem jej w praktyce nie zawsze mi wychodzi. Wiem  jednak czego chcę od innych ludzi i wydaje mi się, że inni chcą tego samego. Nadal się uczę uważności, uczę się skupienia na drugim człowieku.
Ciebie też do tego zachęcam, bo to będzie z korzyścią dla Ciebie i dla Twoich relacji z innymi.

Co o tym myślisz?

*zdjęcie via StockSnap.io

Komentarze

  1. Uważność jest bardzo ważna moim zdaniem w relacjach międzyludzkich. Coś co bardzo mnie denerwuje i boli, to sytuacja kiedy komuś coś opowiadam i jak skończę, to ta osoba nie nawiązuje nawet jednym zdaniem do tego co przed chwila opowiedziałam tylko zaczyna swoja historię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uważność jest bardzo ważna moim zdaniem w relacjach międzyludzkich. Coś co bardzo mnie denerwuje i boli, to sytuacja kiedy komuś coś opowiadam i jak skończę, to ta osoba nie nawiązuje nawet jednym zdaniem do tego co przed chwila opowiedziałam tylko zaczyna swoja historię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też uważam, że uważność jest kluczowym elementem relacji z innymi. Ja podobnie jak Ty znam teorię, jednak wiem, że nawet mając tą wiedzę nie zawsze udaje się zastosować ją w praktyce. Jednak najważniejsze to starać się okazać szacunek swojemu rozmówcy. To już połowa sukcesu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O tak uważność jest zdecydowanie bardzo ważna w relacjach międzyludzkich. Jej brak od razu wyławia szef, klient a osoba bliska tym bardziej. Mądre słowa :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!