Asertywna asystentka - nie tylko mówi nie

Asertywność to słowo, które jest bardzo często używane i mam wrażenie, że straciło na wadze. Wszyscy mówią o tym, że są asertywni, radzą jak takimi być, i piętnują brak asertywności. 
Często jednak, asertywność rozumiana bywa wyłącznie jako umiejętność powiedzenia nie, odmówienia wykonania jakiegoś zadania. 
Czym zatem jest asertywność?


Być asertywnym to:

  • znać swoje wartości
  • żyć zgodnie ze swoimi wartościami
  • wiedzieć, gdzie są twoje granice i umieć ich bronić
  • znać swoje mocne i słabe strony
  • znać swój sposób komunikowania ze światem
  • znać swoją misję życiową


Dopiero z tych powyższych punktów wynikają kolejne - jak na przykład właśnie umiejętność mówienia NIE. Jeśli wiesz, co chcesz, czego nie chcesz - wtedy wiesz, kiedy powiedzieć TAK, a kiedy NIE. Kiedy wiesz w czym jesteś dobry, a w czym gorszy - będziesz umieć przyjąć i krytykę i pochwałę w prawidłowy sposób. 

Do bycia asertywnym potrzeba zadać sobie jednak kilka pytań i odpowiedzieć na nie samemu przed sobą:
  • co i kto jest dla mnie w życiu ważne, jakie mam wartości?
  • w czym jestem dobra/ dobry, co lubię i umiem robić?
  • co chcę robić, a czego nie chcę?
  • jaki mam cel/misję w życiu?
Ja pracuję nad asertywnością, a tak naprawdę - pracuję nad tym, żeby na te pytania sobie odpowiedzieć, co wcale nie jest takie łatwe. A Ty? Znasz swoje odpowiedzi na te pytania?

*zdjęcie via Stocksnap


Komentarze