Jak napisać list z gratulacjami? Przykład

Zdarza się, że czasem wypada napisać pismo gratulacyjne, z powodu objęcia przez kogoś nowego stanowiska. Ktoś staje się prezydentem miasta, nowym dziekanem, rektorem, dyrektorem lub prezesem. Jak napisać takie pismo?

Czas wysłania listu

Przede wszystkim dowiedz się, czy stanowisko na pewno zostało objęte przez tę a nie inną osobę. Niezręcznie byłoby, gdyby składane gratulacje trafiły do niewłaściwej osoby, na przykład wyłącznie ze względu na pogłoski. 
Nie wypada też składać oficjalnych gratulacji wcześniej niż wybór zostanie oficjalnie zatwierdzony. 

Tytulatura

Kiedy już się upewnisz, co do zatwierdzenia stanowiska, dowiedz się jak się należy oficjalnie i dokładnie zwracać do tej osoby - z uwzględnieniem jej nowego stanowiska oczywiście.
W nagłówku pisma powinien pojawić się tytuł:
  • Jego/Wasza Magnificencja: w przypadku pisma do rektora lub prorektora
  • Jego/Wasza Eminencja: w przypadku pisma do kardynała
  • Jego/Wasza Ekscelencja: w przypadku pisma do prezydenta, premiera, ministra spraw zagranicznych czy ambasadorów obcych państwa, albo dostojników kościoła - biskupów lub arcybiskupów.
Wiedzę zaczerpnęłam ze strony Obcy Język Polski, gdzie przeczytacie dokładniej o zawiłościach tytulatury.

Pamiętaj też, że takie oficjalne pisma wymagają użycia wszystkich tytułów naukowych, jeśli adresat je posiada - wszelkie "prof. dr hab. inż" powinny się tam pojawić przed imieniem i nazwiskiem. 

Elementy składowe pisma (z przykładami)

  1. Gratulacje:
    Serdecznie gratuluję wyboru na stanowisko Rektora Naszej Lokalnej Uczelni.
  2. Czego dowodem jest nowe stanowisko:
    To szczególny dowód wiedzy, kompetencji i najwyższego uznania, jakim obdarzyło pana Rektora całe środowisko akademickie Naszej Lokalnej Uczelni.
  3. Przewidywania, co do sukcesów na nowym stanowisku:
    Jestem przekonana, że pod Pana kierownictwem uczelnia będzie nie tylko kontynuować dotychczasowe sukcesy, ale również pozycja Naszej Lokalnej Uczelni zyska na znaczeniu a jej rozwój nabierze dynamiki.
  4. Podkreślenie dotychczasowych relacji pomiędzy składającym gratulacje a ich adresatem:
    Wierzę także, że długoletnia współpraca pomiędzy Naszą Lokalną Uczelnią a Naszą Firmą S.A. będzie się nadal efektywnie rozwijać dla obopólnych korzyści.
  5. Życzenia na przyszłość:
    Życzę Panu Rektorowi satysfakcji z podejmowanych decyzji, realizacji wszelkich inicjatyw uczelni, ważnych dla naszego miasta i regionu, a także ogólnopolskiego środowiska naukowego.
Tak jak pisałam już na temat odręcznego pisania (tutaj bezpośredni LINK do tego wpisu) w takim liście gratulacyjnym wypada, aby nagłówek i zakończenie były napisane odręcznie:

Zdarzyło Ci się pisać takie gratulacje? A może zdarzyło Ci się jakieś faux pas dotyczące tytulatury, lub złożenia gratulacji niewłaściwej osobie? Pisz w komentarzach, jestem ciekawa jak Ci się udało wybrnąć z takiej sytuacji. 

*zdjęcie via Pixabay

Komentarze

  1. po Szanowny Panie Rektorze i przecinku serdecznie piszemy małą literą. Za Z wyrazami szacunku nie ma przenika :) lepiej nie wstawiać wzorów, w których są błędy :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!