Jak przygotować się do oceny pracowniczej?

Jak samodzielnie ocenić swoją pracę? Ten wpis pomoże Ci się przygotować na spotkanie dotyczące oceny pracowniczej, podsumowanie np. Twojego okresu próbnego, lub spotkania dotyczącego prośby o podwyżkę.

W niektórych firmach przyjęte jest coroczne podsumowanie pracy każdego pracownika, w innych firmach nie jest to aż tak sformalizowane. Przede mną spotkanie podsumowujące moje trzy miesiące okresu próbnego w nowej pracy. Jak się przygotowuję?

Co robić?

Przygotowanie to podstawa takiej rozmowy - należy być przyszykowanym na różne ewentualności. 

  1. Wynotuj sobie tematy, które chcesz poruszyć na rozmowie. W ten sposób o niczym nie zapomnisz. Wystarczą hasła, ich rozwinięcia powinieneś mieć w pamięci. 
  2. Odpowiednio się ubierz - pomyśl o tym spotkaniu jak o rozmowie rekrutacyjnej. Lepiej ubrać się elegancko niż na luzie. 
  3. Nastaw się do takiej rozmowy mentalnie - prawdopodobnie będą Ci wytykane błędy, postaraj się przewidzieć jakie i przygotuj argumenty na swoją obronę. 
  4. Przygotuj obiektywne przykłady swoich sukcesów, co udało Ci się osiągnąć od czasu ostatniej oceny lub za okres jakiego dotyczy spotkanie. Na stanowisku asystentki mogą to być chociażby: z sukcesem przeprowadzona konferencja lub rozwiązanie jakiegoś problemu z zakresu komunikacji międzyludzkiej. 
  5. Przytaczaj fakty. Przełożeni z reguły od ogólników wolą twarde argumenty.
    Zamiast powiedzieć - "Usprawniłam procesy w sekretariacie" powiedz "Wprowadziłam system elektronicznej rejestracji faktur, który pozwala szybciej rejestrować faktury i ułatwia przeszukiwanie bazy danych."
    Jeśli masz jakieś dokumenty poświadczające Twoje sukcesy - bądź gotowa na ich pokazanie (certyfikaty ze szkolenia, mailowe podziękowania od klienta, odpowiedź z urzędu, która potwierdza pozytywne załatwienie sprawy). 
  6. Zrób coś ekstra - coś, czego nie musisz. Na przykład: przygotuj prezentację, która w wizualny sposób pokaże Twoje dokonania i wyniki. Efekt wow pozwoli wywrzeć jeszcze lepsze wrażenie niż Twoje suche argumenty. 
  7. Zaplanuj kilka celów na przyszłość i przedstaw je przełożonym - w pracy asystentki mogą to być choćby: wprowadzenie bazy pełnomocnictw, uporządkowanie archiwalnej dokumentacji itd. To pokaże, że nie chcesz się zatrzymywać w miejscu i spoczywać na laurach. 
  8. Jeśli Twoje plany wymagają dodatkowych szkoleń - zwróć na to przy okazji uwagę przełożonych. 
  9. Jeśli w Twojej firmie macie arkusze oceny pracowniczej - wypełnij je dokładnie. 

Czego nie robić?

  1. Nie przychodź nieprzygotowana. 
  2. Nie wpadaj w słowotok - słuchaj też uważnie drugiej strony. 
  3. Jednak nie skupiaj się tylko na słuchaniu, milczeniem nikogo do siebie nie przekonasz
  4. Nie kłóć się z przełożonymi, nawet jeśli nie zgadzasz się z ich zdaniem. Użyj spokojnych argumentów, ale jeśli przełożeni nadal się nie zgadzają z Tobą, to pogódź się z tym. 
  5. Nie żądaj nieuzasadnionych podwyżek. 

Jeśli macie jakieś pomysły to wpisujcie w komentarzach, przydadzą mi się do spotkania, chętnie z nich skorzystam. 

Komentarze