Jak samodzielnie ocenić swoją pracę? Ten wpis pomoże Ci się przygotować na spotkanie dotyczące oceny pracowniczej, podsumowanie np. Twojego okresu próbnego, lub spotkania dotyczącego prośby o podwyżkę.
W niektórych firmach przyjęte jest coroczne podsumowanie pracy każdego pracownika, w innych firmach nie jest to aż tak sformalizowane. Przede mną spotkanie podsumowujące moje trzy miesiące okresu próbnego w nowej pracy. Jak się przygotowuję?
Co robić?
Przygotowanie to podstawa takiej rozmowy - należy być przyszykowanym na różne ewentualności.
- Wynotuj sobie tematy, które chcesz poruszyć na rozmowie. W ten sposób o niczym nie zapomnisz. Wystarczą hasła, ich rozwinięcia powinieneś mieć w pamięci.
- Odpowiednio się ubierz - pomyśl o tym spotkaniu jak o rozmowie rekrutacyjnej. Lepiej ubrać się elegancko niż na luzie.
- Nastaw się do takiej rozmowy mentalnie - prawdopodobnie będą Ci wytykane błędy, postaraj się przewidzieć jakie i przygotuj argumenty na swoją obronę.
- Przygotuj obiektywne przykłady swoich sukcesów, co udało Ci się osiągnąć od czasu ostatniej oceny lub za okres jakiego dotyczy spotkanie. Na stanowisku asystentki mogą to być chociażby: z sukcesem przeprowadzona konferencja lub rozwiązanie jakiegoś problemu z zakresu komunikacji międzyludzkiej.
- Przytaczaj fakty. Przełożeni z reguły od ogólników wolą twarde argumenty.Zamiast powiedzieć - "Usprawniłam procesy w sekretariacie" powiedz "Wprowadziłam system elektronicznej rejestracji faktur, który pozwala szybciej rejestrować faktury i ułatwia przeszukiwanie bazy danych."
Jeśli masz jakieś dokumenty poświadczające Twoje sukcesy - bądź gotowa na ich pokazanie (certyfikaty ze szkolenia, mailowe podziękowania od klienta, odpowiedź z urzędu, która potwierdza pozytywne załatwienie sprawy). - Zrób coś ekstra - coś, czego nie musisz. Na przykład: przygotuj prezentację, która w wizualny sposób pokaże Twoje dokonania i wyniki. Efekt wow pozwoli wywrzeć jeszcze lepsze wrażenie niż Twoje suche argumenty.
- Zaplanuj kilka celów na przyszłość i przedstaw je przełożonym - w pracy asystentki mogą to być choćby: wprowadzenie bazy pełnomocnictw, uporządkowanie archiwalnej dokumentacji itd. To pokaże, że nie chcesz się zatrzymywać w miejscu i spoczywać na laurach.
- Jeśli Twoje plany wymagają dodatkowych szkoleń - zwróć na to przy okazji uwagę przełożonych.
- Jeśli w Twojej firmie macie arkusze oceny pracowniczej - wypełnij je dokładnie.
Czego nie robić?
- Nie przychodź nieprzygotowana.
- Nie wpadaj w słowotok - słuchaj też uważnie drugiej strony.
- Jednak nie skupiaj się tylko na słuchaniu, milczeniem nikogo do siebie nie przekonasz.
- Nie kłóć się z przełożonymi, nawet jeśli nie zgadzasz się z ich zdaniem. Użyj spokojnych argumentów, ale jeśli przełożeni nadal się nie zgadzają z Tobą, to pogódź się z tym.
- Nie żądaj nieuzasadnionych podwyżek.
Komentarze
Prześlij komentarz
Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!