Kiedy i jak podawać rękę na powitanie?

Uścisk dłoni to w kulturze zachodnioeuropejskiej popularne powitanie. Jest to też uznane i szeroko rozpowszechnione powitanie w środowisku biznesowym. Jak robić to poprawnie i elegancko? Jak to robić, kiedy jesteś kobietą?

O uścisku dłoni z punktu widzenia dobrego wychowania i zasad biznesowych znajdziesz mnóstwo informacji (zarówno w internecie jak i w książkach) i prawdopodobnie znasz te zasady dobrze, dlatego zrobię tylko krótkie podsumowanie:

Kto pierwszy podaje dłoń?

  1. W sytuacjach służbowych dłoń podaje pierwsza zawsze osoba wyższa rangą, niezależnie od płci i wieku. Jeśli prezes zarządu nie wyciąga ręki w celu uściśnięcia dłoni kierownika, ten nie powinien tego robić z własnej inicjatywy. 
  2. W przypadku niejasnych różnic rangi, lub osób na tym samym szczeblu zawodowym, nie ma reguł, albo decydują detale jak w przypadkach pozasłużbowych:  wtedy ważny jest wiek (przede wszystkim) i płeć - czyli osoby starsze podają najpierw dłoń, oraz kobiety decydują, czy chcą podać dłoń mężczyźnie. O podawaniu dłoni kobietom z męskiego punktu widzenia pisał dość ciekawie Roman Zaczkiewicz na swoim blogu Szarmant (tu znajdziesz bezpośredni link do tego wpisu).
  3. W przypadku dużych różnic wiekowych (znaczna różnica, widoczna gołym okiem) starsza osoba może podać dłoń znacznie młodszemu pracownikowi, nawet jeśli jest starszy rangą. Jednak w sytuacjach służbowych nie jest to popularne, bo w pracy najważniejsza bywa hierarchia zawodowa.
  4. W chodzący do pomieszczenia: wchodzisz do pokoju i chcesz się przywitać z siedzącymi osobami? To ty powinieneś pierwszy podejść do każdego i podać dłoń. Ta sama zasada odnosi się do osoby podchodzącej do grupy osób - wtedy osoba podchodząca wita się z każdym. 

Jak podawać dłoń? 

  1. Wstań i stań przodem do drugiej osoby, spójrz jej w oczy. Uściśnij dłoń. 
  2. Uścisk powinien być zdecydowany, umiarkowanie silny i nie za długi (jak powinien wyglądać uścisk dłoni możesz przeczytać np. na stronie Polskiego Radia).
  3. Nie szarp dłonią drugiej osoby, nie przeciągaj na swoją stronę, nie kołysz na boki. 
  4. Nie przykrywaj drugą dłonią dłoni witanej osoby
    jak tego nie robić pokazuje Donald Trump:

Kiedy nie podawać dłoni? 

  1. Wchodzisz na spotkanie, które już trwa - nie witaj się z każdym podając dłoń - przywitaj się tylko słowem "Dzień dobry" i usiądź. Nie przeszkodzisz wtedy w przebiegu spotkania. 
  2. Wchodzisz do gabinetu, gdzie jest dużo osób, a mało miejsca - przywitanie się z każdym wymagałoby od Ciebie przeciskania się między ludźmi i meblami. W takim wypadku też przywitaj się głośnym "Dzień dobry". 
  3. Masz dłoń brudną, jesteś chora - powiedz - utrzymując kontakt wzrokowy i uśmiechając się na powitanie - że nie chcesz podawać dłoni i podaj powód. 
Pamiętaj - w okresie największej zachorowalności na grypę - warto myć ręce po każdym uścisku dłoni (oczywiście nie pędź od razu do łazienki, tylko zrób to po pożegnaniu z daną osobą, albo przed jedzeniem. Unikniesz wtedy nadmiernego kontaktu z bakteriami. 

Jak dać do zrozumienia, że nie chcesz żeby Cię całowano w dłoń?

Kobiety w Polsce jeszcze często spotykają się z sytuacją - podają dłoń do uścisku, ale mężczyzna ją całuje. Jak tego uniknąć?
W sytuacjach prywatnych to może być wskazane, lub chętnie widziane, ale służbowo niekoniecznie. Można dać do zrozumienia mową ciała, że tego nie chcesz:
  1. Dłoń podawaj nisko- mniej więcej na wysokości łokcia. 
  2. Podawaj dłoń stanowczo i staraj się od razu uścisnąć dłoń mężczyzny - to powinno zapobiec pocałunkowi. 
  3. Jeśli mężczyzna podnosi Twoją dłoń do pocałunku - postaw delikatny opór, dając znać, że nie masz na to ochoty.
Niedomyślny mężczyzna może i nie wyczuć aluzji, ale jeśli będziesz stanowczo powielać ten ruch i stawiać taki właśnie delikatny opór, to w końcu powinien dać sobie spokój. 

Ostatecznie, jeśli nic nie pomaga, to pamiętaj - to Ty jesteś moralną zwyciężczynią tej sytuacji, bo w sytuacjach służbowych całowanie w dłoń jest nieeleganckie. Zwracanie uwagi na braki w wychowaniu jest jednak wbrew zasadom savoir-vivre, więc pozostaje Ci po prostu wewnętrzna satysfakcja. 

Jaki zwyczaj powitania jest u Ciebie w pracy? Witacie się uściskiem dłoni? Lubisz to?

Komentarze