Reklamacja za odwołanie lotu

Przez wizytę Trumpa w Warszawie Twój lot został odwołany? Twój bagaż poleciał z Warszawy do Londynu przez Sydney? Sprawdź jak złożyć reklamację i odzyskać poniesione koszty.

via: Wikimedia Commons

TWOJE PRAWA

Jeśli Twój rejs został odwołany, znacznie opóźniony*, albo wpuszczono Cię do samolotu (na który miałeś potwierdzoną rezerwację) z powodu nadkompletu pasażerów, to przysługują Ci określone prawa. Prawa te określa Przepis Unii Europejskiej 261/2004 z dnia 17.02.2005 r. (link do tych przepisów znajdziesz TUTAJ)
Linia lotnicza, która ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości, zobowiązana jest do zapewnienia rożnych udogodnień. 

OPÓŹNIENIE

Jeśli Twój lot jest znacznie opóźniony* masz prawo do opieki w trakcie oczekiwania. Opieka oznacza: 
  • posiłki i napoje w ilościach proporcjonalnych do czasu oczekiwania, 
  • zakwaterowanie w hotelu, o ile jest to konieczne, wraz z pokryciem kosztu dowozu,
  • możliwość odbycia dwóch krótkich rozmów telefonicznych lub wysłania dwóch krótkich faksów albo e-maili,
  • w przypadku opóźnienia dłuższego niż 5 godzin, przysługuje Ci zwrot pieniędzy za niewykorzystane odcinki biletu.

* Znaczne opóźnienie: 4 godziny w stosunku do rozkładowego czasu odlotu w przypadku rejsów dłuższych niż 3500 km, o 3 godziny w przypadku rejsów na odcinku 1500 - 3500 km jak również w przypadku rejsów wewnątrz-Unijnych dłuższych niż 1500 km, oraz o 2 godziny w przypadku rejsów na odcinku do 1500 km 

ODWOŁANIE

Jeśli Twój lot został odwołany, masz prawo do:
  • bezpłatnej zmiany biletu na inny lot (datę, miejsce docelowe), 
  • opieka - jak w przypadku opóźnienia,
  • zwrotu pieniędzy, 
  • rekompensaty.

NADKOMPLET

Czasem się podobno zdarza (mnie to jeszcze nigdy jeszcze nie spotkało, tfu tfu), że ilość pasażerów przekracza ilość miejsc w samolocie i nie dostaniesz się na pokład samolotu, chociaż masz rezerwację.  W takim przypadku przysługują Ci takie same prawa jak przy opóźnieniu, a ponadto prawo do zmiany trasy, na podobnych warunkach, tak abyś jak najszybciej dotarł do miejsca przeznaczenia.
Masz prawo do podróży innym lotem lub do zwrotu pieniędzy i odszkodowania. Kwota rekompensaty zależy od długości trasy rejsu rozkładowego lub też zaproponowanego Państwu rejsu zastępczego:
  • 250 € w przypadku tras do 1500 km,
  • 400 € w przypadku tras od 1500 do 3500 km oraz rejsów wewnątrz-Unijnych o długości powyżej 1500 km,
  • 600 € w przypadku rejsów nie ujętych w powyższych dwóch punktach.

Czasem powyższe kwoty mogą być obniżone.**

**Jeśli zaoferowano Ci zastępczy lot, którego rozkładowy czas przylotu nie przekracza 2 godzin w przypadku rejsów do 1500 km, lub 3 godzin w przypadku rejsów od 1500 do 3500 km oraz rejsów wewnątrz-unijnych dłuższych niż 1500 km, oraz 4 godzin w przypadku wszelkich innych rejsów, wówczas powyższe kwoty rekompensat pieniężnych mogą zostać obniżone o połowę i wynosić będą odpowiednio: 125€, 200€ oraz 300€.

ODSZKODOWANIE ZA BAGAŻ

Przepisy dotyczące odszkodowania bagażowego reguluje tzw. Konwencja Montrealska.
Jeśli Twój bagaż został zagubiony, uszkodzony, lub przyleciał później niż Ty:

  1. od razu na lotnisku zgłoś się do punktu informacyjnego i wypełnij protokół niezgodności bagażowej (PIR - Property Irregularity Report) i zatrzymaj jego kopię. 
  2. Złóż właściwą reklamację - w przypadku zniszczenia w ciągu 7 dni, w przypadku opóźnienia - w ciągu 21 dni. W przypadku zaginionego bagażu nie ma informacji o terminie zgłoszenia, ale w Twoim interesie jest zrobić to jak najszybciej. 
  3. Możemy domagać się odszkodowania w kwocie maksymalnie ~6000 tysięcy złotych (dokładna kwota zależy od kursu walut, przeliczniki określa właśnie Konwencja Montrealska). 
  4. Warto przedstawić rachunki za zakup walizki, lub przewożonych w niej rzeczy. Jeśli ich nie masz, postaraj się określić zawartość i wartość walizki. Weź pod uwagę, że odpowiedzialność za zgubienie lub zniszczenie niektórych rzeczy (szczególnie cenna biżuteria, lub sprzęt elektroniczny) może być ograniczona w regulaminie linii lotniczych. Takie cenne przedmioty warto osobno ubezpieczyc. 
Linia lotnicza powinna zapewnić produkty pierwszej potrzeby (środki higieniczne, bieliznę, i inne) lub oddać koszty ich zakupienia. 

GDZIE ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ

Większość linii lotniczych ma na swoich stronach zakładki, gdzie można bezpośrednio i szybko złożyć reklamację. 
Przykładowo:

1. Polskie Linie Lotnicze LOT
2. KLM Royal Dutch Lines
3. Lufthansa - możesz otrzymać zwrot pieniędzy za bilet bez żadnych opłat w zakładce ‘Moje rezerwacje’.
4. Wizz Air - tu musisz się zalogować, aby wypełnić formularz skargi.

JAK ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ

Warto podać wszelkie konieczne szczegóły, potrzebne do zweryfikowania Twojej reklamacji:
  • data i numer lotu
  • nazwisko pasażera
  • szczegóły zdarzenia 
Do reklamacji warto załączyć dodatkowe dokumenty:
  • skan (lub dokument elektroniczny) biletu / karty pokładowej
  • fakturę za dodatkowo poniesione koszty
  • zdjęcia (jeśli doszło do uszkodzenia, np. bagażu) 
  • i wszelkie inne dodatkowe dokumenty
Ponadto zamieść dane Twoje lub Twojej firmy, które pozwolą liniom lotniczym skontaktować się z Tobą i zwrócić pieniądze na odpowiednie konto.

PRZYKŁADOWA TREŚĆ REKLAMACJI:

W związku z odwołaniem lotu LO1234 24 lipca 2017 z Frankfurtu do Warszawy pasażer Jan Janowicz przebukował bilet na inny lot LO4321 z Frankfurtu do Gdańska. Poniósł on dodatkowe koszty transportu z Gdańska do Warszawy zgodnie z załączoną fakturą. Proszę o zwrot kosztów na konto, numer rachunku 12 1234 5678 9101 1213, nazwa banku Bank, oddział korporacyjny Warszawa.

Linie lotnicze mają 30 dni na odpowiedź. Brak odpowiedz, lub odrzucenie wniosku o odszkodowanie możesz zgłosić do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na stronie ULC znajdziesz też szczegółowe informacji o swoich prawach, jako pasażera.

Ciekawa jestem, czy zdarzyło Ci się składać reklamację w liniach lotniczych? Z jakim skutkiem? Napisz, bardzo jestem ciekawa...

Komentarze