Jak odrzucić propozycję (np. ofertę współpracy)?

Jako asystentka otrzymuję wiele zaproszeń, próśb skierowanych do mnie, do Zarządu i do firmy ogólnie. Prywatnie też zdarza mi się otrzymywać propozycje współpracy blogowej, których nie mogę lub nie mam ochoty przyjąć.
Nie lubię odpowiadać nie, ale mam kilka sposobów, które mi to ułatwiają.
Poniżej znajdziesz kilka moich porad. 
Moje wskazówki, jak napisać odmowę wsparcia finansowego znajdziesz TUTAJ.
Porady jak odrzucić zaproszenie, znajdziesz TUTAJ
Po inne porady kliknij dalej.
via: Pexels

Przede wszystkim, ja wychodzę z założenia, że każdy mail to świadectwo o mojej kulturze i moja wizytówka. Dlatego staram się, aby każda moja odpowiedź była uprzejma i kulturalna. To jest mój punkt wyjścia. 

Czasem na różne propozycje musisz lub chcesz odpowiedzieć odmownie. Powody do odrzucenia propozycji biznesowej i  ich delikatniejsze wersje:
  • brak czasu - można inaczej nazwać, że mamy inne priorytety
  • brak wiedzy - można określić też wąską specjalizacją
Nie warto jednak pisać odpowiedzi w sposób lekceważący, lub nieuprzejmy, Może się kiedyś zdarzyć, że jednak w przyszłości będziesz chcieć z tą drugą stroną współpracować w innym zakresie.

Jak to zrobić -

  • Przede wszystkim odpisz na każdy email.
  • Tytułowanie maila dostosuj do kontaktów - jeśli osoba jest Ci obca, tytułuj maila Szanowna Pani / Szanowny Panie, jeśli to dobry znajomy - to oczywiście pisz tak, jak zwykle do niego się zwracasz.
  • Podziękuj za emaila i za obdarzenie zaufaniem. Podziękuj za to, że skierowano do Ciebie tę propozycję. 
  • Obdarz miłym komentarzem samo wydarzenie / inicjatywę, to zawsze dobrze brzmi. 
  • Podaj powód, dla którego nie możesz się podjąć tego, o co Cię poproszono. 
  • Jeśli możesz - podaj inną osobę, firmę, instytucję, która mogłaby ewentualnie być zainteresowana podjęciem tej współpracy.

Szanowna Pani, 
serdecznie dziękuję za propozycję współpracy. Opisana przez Panią inicjatywa jest bardzo ciekawa, ,jednak do końca miesiąca jestem niestety zobowiązana skończyć inne zlecone prace i nie mogę się zająć tą propozycją. 
Sugeruję jednak nawiązanie kontaktu z XY, który może Pani pomóc we podanym zakresie. 
Z poważaniem, 

Dodatkowa wskazówka - 

możesz ustawić sobie szablon odpowiedzi. Najwygodniej jest to zrobić w programie mailowym (jakimkolwiek) ustawiając podpis. W końcu w podpisie możesz wpisać wszystko, nie tylko swoje dane kontaktowe. Każdy program mailowy ma funkcję ustawienia podpisu, dlatego jest to według mnie najłatwiejsza opcja.
Ustaw sobie kilka odpowiedzi na najczęściej pojawiające się u Ciebie propozycje. Potem tylko je uzupełnisz o dane szczegółowe, a sama odpowiedź zajmie Ci krócej niż pisanie jej od nowa. 


Jak Ty odpowiadasz na zaproszenia do współpracy, kiedy nie możesz lub nie chcesz ich przyjąć? A może na wszystko się zgadzasz? Lub nie odpisujesz wcale? 
Podziel się swoimi doświadczeniami tutaj, lub na moim profilu facebookowym.

Komentarze

  1. Mnie troche irytuje jak po asystentce oczekuje się rzeczy specjalizacyjnych o których nie może nic wiedziec (i nie mowie tutaj o braku kompetencji) przykladem jest oczekiwanie prowadzenia ksiegowosci... Troche mnie to nizszy:) Jest tak wiele firm ktore prowadza księgowość spółki wrocław Po co sobie komplikowac zycie?:p

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!