Jak się nie stresować w pracy?

W ogłoszeniach o pracę pojawia się często wymóg umiejętności pracy w sytuacjach stresowych, a na rozmowach kwalifikacyjnych często mnie pytano jak sobie radzę ze stresem w pracy. Warto więc wiedzieć, jak się opanować, lub chociaż wyglądać na opanowaną osobę.
Nie każdy stres jest oczywiście zły - jest taki stres, który motywuje do lepszej pracy i większej sumienności. Jednak czasem nerwy potrafią być złym doradcą i spowodować niechciane reakcje.
Dalej znajdziesz moje sposoby na opanowanie się w nerwowych sytuacjach.


1. Dbaj o dokładność

Staraj się wykonywać swoje obowiązki rzetelnie i z zaangażowaniem. Im lepiej i dokładniej będziesz je wykonywać, tym większa szansa, że zrobisz je tak, jak powinny być wykonane. To oznacza, że raczej nikt nie powinien mieć do Ciebie pretensji o Twoją pracę.
Pozbawiasz się w ten sposób stresu spowodowanego błędem, za który ktoś mógłby Cię obwinić.

Staraj się wykonywać jedno zadanie w określonym czasie. Z reguły wielozadaniowość wygląda tak, że mózg przerzuca swoją pamięć operacyjną i uwagę z jednego zadania na drugie, tracąc po drodze czas i koncentrację. To sprzyja utracie dokładności i sprawia, że poświęca się więcej czasu na ukończenie obu zadań, niż w przypadku gdyby spokojnie zająć się jednym zadaniem, a po jego ukończeniu drugim. 

To tak zwana uważność, ostatnio dość popularny termin.

2. Dziel zadania

Dziel większe zadania, czy problemy na mniejsze kawałki. Nie będzie to takie obezwłądniająco duże zadanie do wykonania, a jedynie jakiś drobniejszy krok, który nie będzie Cię onieśmielać i przerażać.

Przykład:

Masz do zrobienia przygotowanie konferencji. Takie zadanie budzi lęk i jest mocno stresujące. Jednak, jeśli taką dużą misję podzielisz na kilka podzadań, a każde z nich na jeszcze mniejsze zagadnienia, to będzie Ci łatwiej je sobie zaplanować, a nawet niektóre z nich delegować na inne osoby: 
  1. organizacja sali
    * wysłanie zapytań do kilku lokalizacji
    * wizyta w kilku wybranych miejscach
    * negocjacja i podpisanie umowy
  2. organizacja cateringu
    * wysłanie zapytań do kilku firm cateringowych
    * wybór firmy, negocjacja i podpisanie umowy
    * wybór menu
  3. zdyscyplinowanie prelegentów
    * wysłanie propozycji do potencjalnych prelegentów
    * zebranie tytułów prelekcji
    * zebranie treści całej prezentacji
    * naganie prezentacji na jednym nośniku
  4. zaproszenie uczestników
    * wykonanie / przejrzenie i uzupełnienie bazy klientów
    * projekt zaproszenia / sprawdzenie treści maila
    * wysyłka zaproszeń

3. Eliminuj złe nastawienie

Twoje myśli to silna broń. Może niestety działać przeciwko Tobie. Staraj się jednak nie poddawać negatywnemu nastawieniu, zamieniaj je na to pozytywne. 
To może brzmi jak szarlataneria i czary mary, ale jednak pozytywna afirmacja ma ogromną siłę. Jeśli sobie powiesz: 
"Dam radę zorganizować tę konferencję!" zamiast "Jej, nigdy mi się to nie uda, na pewno o czymś zapomnę!"
to nie będziesz się koncentrować na złych rzeczach i postarasz się zrobić wszystko, żeby odnieść sukces. 

Warto się też zastanowić - kiedy się czymś bardzo denerwujesz - co się może stać? Z reguły nic złego nie czeka Cię w konsekwencji tej konkretnej sytuacji stresowej. 

Eliminacja złego nastawienia oznacza według mnie także ograniczanie swoich kontaktów z czarnowidzami. Prawdopodobnie znasz osoby, które tylko kraczą: "to się nigdy nie uda", "o rany, znowu nas zasypali papierkami, nigdy tego nie skończymy!" a mało robią. Omijaj je szerokim łukiem, bo one niestety potrafią zatruć Twoje myśli i podkopać Twój dobry humor. 

4. Opanuj ciało

Stres często objawia się w bardzo pierwotny sposób w naszym ciele i zachowaniu:
  • przyśpieszony oddech i bicie serca
  • rumieńce na twarzy
  • ścisk żołądka
  • pocenie się
Nad niektórymi z tych objawów można dość łatwo zapanować:
  • weź kilka wolnych i głębokich oddechów; zrób to świadomie, poczuj jak powietrze dochodzi do samego brzucha. Polecam Ci poczytać więcej o świadomych technikach oddechu, bo pomagają się uspokoić nie tylko doraźnie, ale i długofalowo.

    O ćwiczeniach oddechowych przy biurku pisałam TUTAJ.
  • spowolnij - w stresie nasze ruchy stają się szybsze i chaotyczne - dotykamy twarzy, włosów, pocieramy ręce, przestępujemy z nogi na nogę - jeśli spowolnisz swoje ruchy, to zauważysz, jak wiele rzeczy robisz zupełnie niepotrzebnie. 

Poza tym wszystkim pamiętaj - nie jesteś robotem (pewnie przechodzisz te wszystkie weryfikacje captcha?) i masz prawo do  ludzkich reakcji.

A może masz jakieś swoje triki na szybkie opanowanie stresu? Pisz w komentarzach, albo na profilu facebookowym, albo na mój adres email - fiszermonika@interia.pl

Komentarze