Stereotypy dotyczące asystentki

Już od dawna nosiłam się z pomysłem, żeby napisać o tym, jak postrzegane jest stanowisko asystentki. Trochę na fali akcji #metoo (#jatez) piszę o często krzywdzących stereotypach dotyczących zarówno asystentki, jak i sekretarki. 
via: Pixabay

Wizerunek sekretarki i asystentki

Umiejętności

Nadal panuje powszechne przekonanie, że praca sekretarki lub asystentki jest łatwa i nie wymaga żadnych wyjątkowych kompetencji. Wielu osobom wydaje się, że na tym stanowisku głównie się podaje kawę i odbiera telefony i nic poza tym. Prawdopodobnie stąd wynika lekceważenie tego asystentek - z niezrozumienia, jak szeroki jest zakres obowiązków na tym stanowisku.

Wygląd

Kolejne stereotypy to: jeśli asystentka jest młoda i ładna, to pewnie łączą ją z szefem pozasłużbowe relacje, a jeśli nie jest dość atrakcyjna, lub jest starsza - to się panoszy w sekretariacie i plotkuje.

Nie sądzę, żeby zatrudnianie asystentki dla urody było w obecnych czasach praktykowane (chociaż pewnie jednostkowe przypadki się zdarzają), ale utarło się takie przekonanie, że asystentka musi być atrakcyjna.Tylko, że atrakcyjność każdy definiuje sobie po swojemu. Czyli jaka ma być ta asystentka? Czy ma leczyć kompleksy szefa, który nie pozwoli sobie na zegarek nieznanej marki i na brzydką asystentkę?

A jeśli szefem jest kobieta, to powinna mieć przystojnego asystenta? Czy brzydką asystentkę, żeby na jej tle wyglądać jak najbardziej atrakcyjnie?

Internetowe skojarzenia

Wpisując w wyszukiwarkę hasło "sekretarka" i wybierając w wynikach tylko grafikę (zrobiłam to za Ciebie - LINK), pojawiają się zdjęcia mocno jednoznacznie implikujące, że sekretarka to po prostu obiekt seksualny.
Przy takim samym wyszukiwaniu frazy "asystentka"(LINK), takich zdjęć jest zdecydowanie mniej, ale zdarzają się częściej niż powinny.

Kiedy wpisuję w wyszukiwarkę w aplikacji Instagram #sekretarka to powiązane hasła pojawiają się:
#dupa #majtki #stanik #jakoś #lustro (przy haśle "asystentka" nie ma haseł powiązanych).

Film i TV 

W filmie i w serialach asystentki i sekretarki zwykle są pokazywane stereotypowo (czyli w ten sposób utrwalają postrzeganie tego zawodu w konkretny sposób):
  1. Uwodzicielka lub zakochana w szefie
    a) film Sekretarka z Maggie Gyllenhaal - tu sekretarkę z szefem łączą sadomasochistyczne relacje.
    b) film Asystentka doskonała z 2008 - tu asystentka jest beznadziejnie zakochana w swoim szefie i próbuje wykończyć jego żonę.
    c) filmy z Jamesem Bondem - sekretarka Moneypenny platonicznie zakochana w agencie 007
  2. Głuptasek
    Przykłady -
    a) As young as you feel z 1951 roku - Marylin Monroe gra tu głupiutką i roztrzepaną sekretarkę. 
  3. Ambitna pracoholiczka
    a) film Diabeł ubiera się u Prady - Anne Hathaway gra tu ambitną asystentkę redaktor naczelnej i staje się coraz lepsza, aż zapomina o rodzinie i życiu prywatnym. 

Wizyty gości

Wielokrotnie zdarzyła mi się sytuacja, kiedy byłam świadkiem, słyszącym komentarze gości wchodzących do sekretariatu (w różnych biurach):
"nono, taka asystentka, to ja rozumiem..."
"a żona pozwala Ci mieć taką asystentkę?"

Dowcipy

W pewnej firmie prezesi postanowili zatrudnić asystentkę zarządu. Oprócz odpowiednich wymagań osobowościowych, określili wymogi wizualne: 175 cm wzrostu, długie nogi, ładne piersi, blondynka, itd... Po rozmowach kwalifikacyjnych, wskutek selekcji, pozostała im jedna kandydatka spełniająca te wymogi. Zadali jej pytanie:
- Jakie są Pani oczekiwania finansowe?
- 10 tysięcy zł.
- Co? U nas 6 tys zarabia główny księgowy!
- To dymajcie księgowego...


Wszystkie są właściwie na jedno kopyto - w razie czego zostawiam link, ale jest ciągle o tym samym.

Ciekawa jestem jakie Ty masz zdanie o asystentkach lub sekretarkach. Napisz w komentarzu - zdarzyło Ci się spotkać takie stereotypowe postaci? Może masz jakieś anegdoty, albo dowcipy, albo swoją ulubioną postać sekretarki z filmu? Pisz tu, lub na profilu facebookowym Prawej Ręki Szefa

Komentarze

  1. temat rzeka - za to przykładów filmowych jest sporo i często są świetne - a Gwyneth Paltrow jako asystentka Ironmana? Genialna! Cameron Diaz w jednym filmie (nie pamiętam tytułu) gra prawniczkę i ma świetną, szalenie asertywną asystentkę, która jest mega ekstrawagancka, ale pod pozorami kryje się spore doświadczenie i mega wsparcie dla szefowej. I jeszcze najbardziej zorganizowana i zachowująca zimną krew asystentka Russella Crowe'a z filmu Dobry Rok (jak słowo daję miałam kiedyś identyczną sytuację jak kierowałam mojego szefa, tylko on jechał po bezdrożach w Hiszpanii a nie w południowej Francji. Jak mi się jeszcze jakieś tytuły przypomną to podeślę, jest kilka niestereotypowych przykładów, serio!

    OdpowiedzUsuń
  2. ja byłam sekretarką, ale miałam nad sobą szefową, w każdym razie nie miałam dziwnych, dwuznacznych sytuacji, nigdy też nie zostałam obrażona , może dlatego, że jestem dość młoda mam 22 lata, a wydaje mi się, że tylko desperatki po ciąży zdradzają ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!