RECENZJA - I cóż, że o Szwecji

Szwecja mnie fascynuje, tak jak i cała Skandynawia. Dlatego lubię oglądać filmy tam kręcone, lub opowiadające o północy Europy i czytać podobne książki. O tej pozycji już dawno słyszałam, ale dopiero teraz udało mi się ją przeczytać. Poniżej moja krótka recenzja tej książki. 

via: Wydawnictwo Poznańskie

Tytuł: I cóż, że o Szwecji 
Autor: Natalia Kołeczek

Czytałam tę książkę na aplikacji Legimi w telefonie i jednak czytania na telefonie nie polecam. Przyda się, jeśli nie weźmiesz książki lub czytnika do torby. To moja pierwsza książka z tej aplikacji, więc jestem zupełną świeżynką, jeśli chodzi o Legimi, ale po przejrzeniu strony  - widzę, że mają dużo nowości i książek głośnych. Jeśli lubisz czytać to, co jest obecnie na czasie - to jest to aplikacja przydatna i możesz się nią zainteresować. Specjalistyczne książki raczej się 

Jeśli chodzi o samą książkę - jest dość krótka, podzielona na kilka rozdziałów. Każdy z nich rozprawia się z jakimś stereotypem na temat Szwecji i Szwedów, ostatecznie obalając lub potwierdzając powszechne przekonania.
1. Portrety i epitety
czyli o szwedzkim charakterze,
2. Szwedzka wieża Babel
czyli o zawiłościach języka szwedzkiego.
3. Volvo, villa, vovve
czyli o wartościach ważnych dla Szwedów, kiedyś i dziś.
4. Szwedzkie kuchnie, szwedzka kuchnia
czyli o tym, co się jada w Szwecji na co dzień i od święta.
5. Szwedzkie procenty
czyli, jak to jest z piciem alkoholu w Szwecji, czy oni są wstrzemięźliwi, czy jednak nie bardzo?
6. Dzieci nie tylko z Bullerbyn
czyli o wychowaniu dzieci w Szwecji i dlaczego jest tak różne od polskiego.
7. Eko-królestwo
czyli o szwedzkiej polityce antyśmieciowej.
8. Małe żabki, dziewczyna ze światłem we włosach i Kaczor Donald
czyli, co łączy te rzeczy z tytułu rozdziału, a także o świętach i świętowaniu w Szwecji.
9. Zakazane owoce i jabłka niezgody
czyli o drażliwych tematach i jak sobie Szwedzi z nimi radzą.
10. Szwedzkie prawo, ale prawo
czyli o absurdach szwedzkiego prawa.
11. Potrzeba matką wynalazków.
czyli, dlaczego w Szwecji aż roi się od innowacji.
12. Wszystko zostaje w rodzinie?
czyli o związkach Szwedów z resztą narodów Skandynawii.

Całą książkę uznaję za całkiem udaną. Szczególnie spodoba się osobom, które niewiele wiedzą o Szwecji i Skandynawii. To świetny pierwszy kontakt dla niezaznajomionych z tym regionem. Autorka w przystępny i dowcipny sposób przybliża najbardziej kluczowe aspekty kultury szwedzkiej, osobowości i zwyczajów Szwedów.
Jednak, jeśli jesteś już obeznany z tą tematyką, to nie spodziewaj się po tej książce rewelacji i wielu pogłębionych analiz socjologiczno kulturowych. To raczej powierzchowne dotknięcie wielu tematów, przybliżenie ich, jak przyciągnięcie gałązki z kwiatem, aby go powąchać.

Ja w tej książce znalazłam sporo zaskakujących ciekawostek, o których chętnie doczytam więcej - autorka na końcu książki podaje spis przydatnych książek, dla osób bardziej zainteresowanych pogłębieniem swojej wiedzy.

Lubisz Skandynawię? A może znasz ją bardzo dobrze?
Ja lubię kino skandynawskie, a około roku temu obejrzałam bardzo smutny dokument o Szwecji: Szwedzka teoria miłości, jeśli taka tematyka jest Ci bliska to serdecznie polecam ten film.

Może polecasz jakieś ciekawe książki o Skandynawii, lub o Szwecji szczególnie? Napisz w komentarzu lub na fiszermonika@interia.pl



Komentarze