Czego można się nauczyć w pracy?

Wychodzę z założenia, że każda praca potrafi nas czegoś nauczyć. Trzeba być tylko otwartym na nową wiedzę i nowe umiejętności i po prostu chcieć się uczyć i poznawać. Nawet praca, której nie lubisz może Cię wyposażyć w dużo wiedzy, choćby nawet i takiej, że będziesz wiedzieć, czego nie lubisz robić. 
Poniżej przeczytasz, czego można się nauczyć - a pisałam to na podstawie moich doświadczeń i miejsc pracy, które dały mi całe mnóstwo wiedzy. Mam to szczęście, że miałam bardzo mądrych szefów i współpracowników. 

via: PicJumbo

Techniczne umiejętności

  • obsługa urządzeń biurowych

    Takie rzeczy jak faks, ksero, telefony, skanery, wszelkie plotery i inne bardziej specjalistyczne urządzenia najlepiej poznawać w praktyce. To są umiejętności przydatne, ale raczej nikt się Ciebie nie spyta, czy wiesz jak obsługiwać telefon. 

  • obsługa oprogramowania

    Wszelkie programy komputerowe jak choćby cały pakiet Microsoft Office (Excel, PowerPoint, Access, Outlook) są podstawowymi narzędziami na wielu biurowych stanowiskach.
    Poza kilka innych przydatnych programów, które warto znać:
    - SAP - używany w działach księgowych, kontrolingu, logistyki, HR,
    - AutoCAD - do rysowania projektów, tworzenia rysunków technicznych,
    - PhotoShop - do obróbki zdjęć, używany w marketingu, PR,

    Jeśli tylko masz możliwość poznać jakikolwiek program komputerowy - staraj się jak najbardziej poznać jego tajniki, funkcje - kto wie, kiedy Ci się taka wiedza przyda.

    Wiele firm oferuje także szkolenia z zakresu obsługi oprogramowania - warto z nich skorzystać.
  • znajomość różnych procesów / metod / technik

    Chodzi mi o takie rzeczy jak - wiedza o zarządzaniu projektami, znajomość Lean Management, system 5S, kaizen,

    W wielu firmach jest możliwość uczestniczenia w dodatkowych projektach, szkoleniach, które dają możliwość bliższego poznania różnego rodzaju technik i procesów.
  • język
    To może być obcy język - obecnie wiele firm to międzynarodowe korporacje, dzięki którym mamy możliwość pracować z ludźmi z wielu krajów. Póki co, najpopularniejszym językiem obcym w środowisku korporacyjnym jest język angielski. Korporacje uczą komunikować się po angielsku, lepiej potrafisz wyrazić swoje myśli na papierze, ale też w trakcie rozmów w pracy szlifujesz umiejętność rozumienia ze słuchu.

    Nie tylko angielski jest oczywiście obecny w firmach - można podszkolić się z wielu różnych obcych języków. Poza pracą w międzynarodowym środowisku, wiele firm oferuje możliwość skorzystania ze szkoleń językowych (darmowych lub dofinansowanych).

    Poza tym umiejętności językowe, których możesz się nauczyć obejmują także Twój język ojczysty. Nauczysz się nowego słownictwa branżowego i różnych przydatnych w pracy sformułowań.

Umiejętności psychologiczne

To tak zwane miękkie umiejętności (soft skills):
  • organizacja czasu, priorytetyzacja:
    warto być zorganizowanym i odpowiednio układać sobie zadania w ciągu dnia, aby niepotrzebnie nie spędzać w pracy nadgodzin i nie tracić czasu na głupoty.
    Nie ma jednego uniwersalnego szablonu bycia zorganizowanym, bo każdy człowiek jest inny i inaczej lubi pracować, ale w trakcie pracy poznajesz swoje wzory zachowań, które pozwalają Ci na ustrukturyzowanie dnia i te, które w tym przeszkadzają. 
    Kwestia tylko wyłapania tych wzorców i świadome ich wykorzystanie.
  • efektywna komunikacja: prowadzenie rozmowy, słuchanie ze zrozumieniem,zrozumiałe przekazywanie treści:
    od tych umiejętności często zależy skuteczne wykonanie zadania w pracy. Nawet jeśli nie masz takich umiejętności wrodzonych, to w trakcie wielu lat pracy na własnych błędach i próbach kształcisz w sobie techniki, które ułatwiają komunikację.

    Jeśli chcesz poczytać o umiejętnościach prowadzenia rozmów, polecam książkę:
    "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły." autorstwa Faber Adele i Mazlish Elaine z wydawnictwa Media Rodzina.

    Wbrew tytułowi jest to książka nie tylko dla rodziców czy wychowawców, ale dla każdego, bo uczy nas prawidłowo wyrażać swoje myśli i w zrozumiały sposób przekazywać to, co mamy na myśli oraz umiejętnie słuchać ludzi.
  • umiejętność negocjacji:
    ten temat wiąże się odrobinę z powyższym, czyli z komunikacją. Bo w końcu negocjacje to forma komunikacji - kwestia odpowiedniego słuchania i przekazywania informacji, bez niepotrzebnej eskalacji konfliktu, nakierowanych na dojście do konsensusu.
  • wystąpienia publiczne:

    wiele osób denerwuje się, kiedy mają publicznie występować. Praca w firmie trochę oswaja z takim stresem przed wystąpieniami. W wielu firmach w ciągu tygodnia pracy odbywa się sporo spotkań, a na każdym z tych spotkań czasem zdarza się coś powiedzieć, przestawić pomysł lub zaprezentować raport.To są przecież takie mniejsze wystąpienia publiczne - one przyzwyczajają do tego, że uwaga ludzi jest skierowana na Ciebie, że Cię słuchają, często oceniają, zadają pytania. Trening czyni mistrza - więc im więcej masz spotkań i prezentacji, tym bardziej się adaptujesz do takiego przeżycia.
  • praca pod presją czasu 
    często się zdarza tak, że wyskoczy jakiś nagły i pilny problem, którym trzeba się zająć od ręki i "na wczoraj". Doświadczenie zebrane w ciągu pracy oraz pewne obycie z wcześniejszymi podobnymi sytuacjami pozwala na łatwiejsze opanowanie zdenerwowania (albo nawet jego zupełne uniknięcie) i szybką i efektywną pracę.
  • rozwiązywanie problemów
    tu również przydaje się doświadczenie. Im więcej problemów się rozwiąże, im więcej decyzji się podejmie, tym potem mózg łatwiej odnajduje proste ścieżki do kolejnych decyzji.

    To teraz Twoja kolej - czego Ty się nauczyłaś / nauczyłeś w pracy? Czego chcesz się nauczyć? Czy Twoje środowisko pracy jest otwarte na Twój rozwój, czy oferuje Ci szkolenia? Daj znać w komentarzach lub na adres fiszermonika@interia.pl
     
     
     
     

Komentarze