W trakcie pracy prawdopodobnie dużo czasu spędzasz na rozmowach telefonicznych. Praca asystentki wymaga wielu rozmów telefonicznych i dała mi spore doświadczenie w tej kwestii.
Mogę Ci więc pomóc w tym, jak sprawić, aby rozmowa telefoniczna przebiegała w odpowiednim kierunku.
Może Cię też zainteresować mój tekst na temat: Jak skutecznie pozbyć się telemarketera? LINK
![]() |
via: Pexels |
Skup się na rozmówcy
Pokaż, że słuchasz i używaj potwierdzeń głosowych (przez słuchawkę nie widać kiwania głową) -
- mhm,
- tak,
- rozumiem.
Okaż empatię
Często rozmówca dzwoni po to, aby ktoś pomógł mu w problemie. Warto wtedy okazać zrozumienie a następnie postarać się mu pomóc:- Od kilku godzin próbuję bez skutku dodzwonić się do pana Iksińskiego, mam bardzo ważną sprawę, dlatego proszę o przełączenie.
- Rozumiem, to może być frustrujące. Proszę chwilę poczekać, postaram się przełączyć rozmowę.
Naprowadź na właściwy temat
Jeśli rozmówca rozkręca się i wprowadza dygresje poproś go o skupienie się na podstawowej kwestii. Zapytaj o konkretne dane, które są Ci potrzebne do rozwiązania jego problemu:- Przepraszam, że wejdę Panu w zdanie, ale żeby Panu pomóc, potrzebuję nazwy Pana firmy i nazwiska osoby z naszej firmy, która dokonała instalacji.
Daj rozmówcy wybór - pytania zamknięte
Podanie dwóch opcji do wyboru rozmówcy jest wygodne dla nas - dajemy gotowe opcje rozwiązania problemu, jednocześnie dając możliwość wyboru. To z kolei daje rozmówcy poczucie panowania nad sytuacją.
- Mogę Pana prosić o telefon za godzinę i wtedy postaram się przełączyć, albo poproszę o podanie Pańskiego numeru telefonu, a kolega oddzwoni, jak tylko będzie mógł. Jak Panu jest wygodniej?
Darmowy plik do pobrania - notatka z rozmowy telefonicznej - LINK
Pamiętaj jednak przede wszystkim o szacunku dla rozmówcy. Nie traktuj go pobłażliwie, z góry, niegrzecznie.
Szacunek nic nie kosztuje, a daje poczucie rozmówcy, że czuje się wysłuchany, wyjątkowy a w ostatecznym rozrachunku pozostawi też dobre wrażenie, które przeniesie się na Twoją firmę.
Inne moje teksty o telefonie znajdziesz pod poniższymi linkami:
1. Jak zorganizować telekonferencję: LINK
2. Dlaczego warto myć telefon? LINK
Napisz, czy tekst Ci się przydał, jakie masz doświadczenia z rozmowami telefonicznymi? Może masz doświadczenia z call center, gdzie przechodzi się szkolenia z prowadzenia takich rozmów?
Komentarze
Prześlij komentarz
Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!