Jak pozbyć się nadmiaru papierów w pracy?

Papierologia to znienawidzona dziedzina przez niemal wszystkich pracowników. Nadmiar dokumentów może obrzydzić najpiękniejszy wiosenny dzień i zepsuć humor. Dziś poradzę Ci, jak zmniejszyć listę dokumentów. 
via: Pexels

Przede wszystkim, musisz wiedzieć, że są takie dokumenty, których pozbyć się nie możesz przez jakiś czas i należy je przechowywać w papierowych oryginałach:
  • dokumenty kadrowe - 50 lat
    to wszelkie umowy, zaświadczenia o zatrudnieniu itd.
  • dokumenty ZUS -10 lat 
  • dokumenty podatkowe - 5 lat
    to na przykład wszelkie PIT-y, faktury i rachunki będące podstawą do odliczenia podatków, potwierdzenia nadania PIT-u itp.
Powyższe terminy są ogólne - aktualne szczegóły przeczytasz w artykule na stronie Poradnik Przesiębiorcy (LINK). To są do terminy przechowywania, które regulują różnego rodzaju przepisy prawne.
Są też dokumenty, których przechowywanie nie jest opisane w żadnych przepisach, ale rozsądek  i własny dobry interes nakazuje je przechowywać:

Umowy

Umowy pomiędzy kontrahentami też są ważne i też należy je przechowywać w oryginale. Według mnie trzeba je trzymać do czasu zakończenia zobowiązań wynikających z umowy (gwarancja, wszelkie wadia i zabezpieczenia) i dodać jeszcze 5 lat.

Gwarancje i paragony

Potwierdzenie zakupu artykułów z gwarancją należy przechowywać tak długo jak gwarancja jest ważna. 

Poza powyższymi przypadkami, większość papierzysk według mnie jest niepotrzebna.
Co zatem zrobić, żeby pozbyć się tych zalegających teczek, segregatorów i innych ksiąg? Odpowiedź jest jedna, choć bardzo ogólna: DIGITALIZACJA.

Skan

Zeskanuj te rzeczy, które wg Ciebie mogą się przydać. Ja mam zeskanowane np. pełnomocnictwa. Oryginały zostały przekazane do osób upoważnionych albo wysłane do różnych instytucji, a mnie kopie potrzebne są tylko w celu ewidencji. Po co mi więc segregator z kopiami? Skanuję wszystko i wyrzucam papierowe wersje.

Elektroniczne wersje 

Wprowadź elektroniczne wersje różnych, dotąd papierowych, zbiorów: 

Książka korespondencji:

Czy na pewno jest konieczna jej papierowa wersja? Według mnie nie. Ewidencję korespondencji prowadzę w komputerze - w pliku excel. Dzielę plik na dwie części - pocztę wychodzącą i przychodzącą, a każdy wiersz to osobna pozycja poczty przychodzącej lub wychodzącej. 

Takie wersje elektroniczne różnych zbiorów dokumentów mają dużo zalet: 
  • można szybko wyszukać różne informacje, 
  • można je łatwo filtrować,
  • dane są czytelne (nie tak jak w wersji papierowej),
  • możesz wprowadzać różne udogodnienia (np. autouzupełnianie).

Wizytówki elektroniczne

Zawsze mnie denerwowały wizytówki papierowe, które znajdowałam w kieszeniach, portfelu, torebce, szufladach, w różnych miejscach - nawet jako zakładki w książkach. Teraz staram się od razu przepisać wizytówkę do komputera (Outlook) lub do smartfona.
Mogę tam też dodawać uwagi, skąd znam osobę, o czym rozmawialiśmy itd.

Kalendarz i notes

Ja akurat jestem zwolenniczką notesów i kalendarzy w wersji papierowej, ale spróbuj - może Tobie sprawdzą się elektroniczne wersje dokumentów. Przy okazji nie obciążasz dodatkowo torebki, czy aktówki - smartfon i tak masz zawsze ze sobą, a możesz w nim zapisywać różne luźne myśli, ale także od razu planować spotkania i wyjazdy.

Poza tym:
  • zrezygnuj z otrzymywania papierowych katalogów producentów rzeczy wszelakich (wyposażenia biurowego, artykułów biurowych, artykułów magazynowych, gazetek reklamowych) 
    No chyba, że jesteś jedną z niewielu osób, która z nich korzysta. Obecnie znaczna większość producentów ma wersje online katalogów i wygodnie możesz oglądać je na ekranie komputera. 
  • zrezygnuj z prenumeraty czasopism papierowych na rzecz prenumeraty elektronicznej. Jest jeszcze sporo osób, które lubią przeglądać płachty gazet przy porannej kawie, lub popołudniowej herbacie, ale wiele osób już i tak przegląda wiadomości na ekranie komputera lub smartfona. 
A Ty, jak się pozbywasz nadmiaru papierów? 
Pisz w komentarzu, lub na fiszermonika@interia.pl
     

Komentarze

  1. W moim biurze - jestem asystentem prezesa - od kilku lat digitalizuję wszystko, a przy okazji bardzo dokładnie opisuję skan dokumentu wraz z datą. Oczywiście dokumenty papierowe są też i przechowuje się je zgodnie z normą. Natomiast wyszukiwanie dokumentów na serwerze zajmuje tylko kilka sekund. Gorzej z szukaniem segregatora w archiwum, a potem szukanie właściwego dokumentu.
    Co do dziennika korespondencji - preferuję papierowy.
    Kalendarz książkowy obowiązkowo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam wrażenie, że coraz bardziej odchodzi się już w dzisiejszych czasach od papierowych dokumentów. Ale to nic złego :) Oczywiście, są takie rodzaje dokumentów, że wręcz należy je przechowywać w oryginałach. Ale większość można trzymać w informatycznych systemach sid, co pozwala zarówno na utrzymanie porządku i miejsca, jak i oszczędność papieru :) Poza tym, często łatwiej znaleźć coś w systemie, niż w stosach kartek.

    OdpowiedzUsuń
  3. No tak. Czasem nadmiar papierów może nieco nam napsuć krwi. Na całe szczęście obecnie natrafić można na ciekawe funkcjonalności takie jak na przykład ta: https://sente.pl/teneum/workflow-i-dokumenty/funkcjonalnosc, które to funkcjonalności mogą niezwykle ułatwić pracę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Moim zdaniem najlepszym wyjściem jest ich archiwizowanie i przede wszystkim takie działania się zdecydowanie najlepiej sprawdzają. Ja korzystam nawet z specjalnych programów do takich rzeczy. W końcu archiwizacja poprzez https://www.connecto.pl/archiwizacja-dokumentow-w-przedsiebiorstwie/ da nam na pewno pełną swobodę w uporządkowaniu dokumentacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja pokusiłam się za namową przyjaciółki na najem pomieszczenia w Less Mess Storage, świetna sprawa i dobry ruch, bo pozbyłam się nadmiaru dokumentów, które już od kilku lat mi zalegały. Mają tam odpowiednie warunki i różnorodność pomieszczeń czyli dla każdego coś się znajdzie no i mam wreszcie miejsce na nowe dokumenty ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. My od lat chowamy dokumenty w less mess i szczerze ich polecam, bo nigdy nie było z nimi żadnego problemu, kosztuje to mniej niż 100zł miesięcznie, a świety spokój bezcenny ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Polecam ten Less Mess w Poznaniu na Ostrowskiej, świetne doradztwo, warunki i nie tylko cenowe (chociaż teraz mają super promocje) są naprawdę godne podziwu. Z takimi firmami dogonimy Europę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajna sprawa z tymi magazynami. Dowiedziałam się o nich od znajomych, którzy już kiedyś wynajmowali w Less Mess Storage i byli bardzo zadowoleni.

    OdpowiedzUsuń
  9. Polecam Less MEss Storage. Korzystam i jestem zadowolony

    OdpowiedzUsuń
  10. Serdecznie polecam, less mess storage, bardzo kompleksowa obsługa i dobre warunki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Polecam nowy obiekt w Poznaniu przy Dabrowskiego ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. też zdecydowanie jestem zwolenniczką przerzucania wszystkiego co tylko się da w wersje elektroniczne.no ale wiadomo, dokumenty papierowe gdzieś i tak trzeba trzymać, więc archiwum firmowe mamy we wspomnianym już tutaj Less Mess Storage. warunki do przechowywania papierów są idealne, ceny też w porządku, jak jakiegoś dokumentu nagle potrzebuję, to zawsze mogę podjechać i go zabrać, dla mnie mega rozwiązanie

    OdpowiedzUsuń
  13. Najlepszym sposobem na pozbycie się zbędnej "papierologii" w firmie jest digitalizacja dokumentów. Jeśli chodzi o akta osobowe więcej przeczytacie na ten temat na stronie https://ksservice.pl/pracodawca/digitalizacja-teczek/.

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że na pewno warto jest skorzystać z usług firmy https://archiveo.pl/ która właśnie wie co zrobić z dokumentami. Jak dla mnie sama archiwizacja jak i digitalizacja dokumentacji jest doskonałą sprawą.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli zaczynasz lub prowadzisz już biznes w Warszawie lub jego okolicach, to biuro https://wzpartners.pl/oferta/uslugi-ksiegowe/ jest idealnym miejscem. Dzięki profesjonalnej usłudze dobrego księgowego zaoszczędzisz czas i wysiłek, który musiałbyś włożyć w zarządzanie swoją firmą oraz dokumentacją. Ta firma oferuje szeroki zakres usług, w tym księgowość, listy płac, doradztwo podatkowe i inne ważne rzeczy dotyczące twojej firmy.

    OdpowiedzUsuń
  16. W różnych branżach przydać się mogą różne usługi. Dla niektórych biznesów niezbędne mogą być takie usługi i produkty jak na przykład listwy magnetyczne: https://katalog.mix-graf.pl/pl/c/Oslony-magnetyczne/23 . Dlatego też warto wiedzieć, gdzie można szukać tego typu usług.

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdecydowałam się na współpracę z https://biuro-rkb.pl/ na podstawie rekomendacji i nie zawiodłam się. Ich doradztwo i wsparcie w kwestiach księgowych są na najwyższym poziomie. Jestem pod wrażeniem ich wiedzy i skuteczności. Każdemu przedsiębiorcy, który potrzebuje solidnego wsparcia księgowego, polecam ich usługi.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Z przyjemnością przeczytam Twój komentarz!