via: Pexels |
Nie chcesz przychodzić do pracy ze zniechęceniem, apatią, czy przerażeniem? Może moich kilka wskazówek okaże się dla Ciebie przydatne?
Kiedyś napisałam o tym, jak wykonać 3 kroki do łatwiejszej pracy - LINK
Dzisiejszy tekst będzie nie tylko dla asystentek, ale dla każdego pracującego.
1. Plan
Dobry plan to podstawa efektywnego dnia pracy. Pomaga zaprojektować sobie dzień i jednocześnie zweryfikować na koniec dnia jego wykonanie.
Ja taką listę robię albo popołudniu, na koniec każdego dnia pracy, albo (częściej) z samego rana - kiedy jeszcze popijam kawę i jem śniadanie.
Musisz sprawdzić, kiedy Tobie jest wygodniej robić harmonogram dnia.
Na tej liście powinny się znaleźć maksymalnie 3 duże zadania - takie, które musisz dziś wykonać, które są bardzo ważne i kluczowe.
Poza tymi dużymi zadaniami, wpisz na listę wszystkie mniejsze rzeczy, które powinny być wykonane.
Mnie taka lista, wykonana rano pomaga ustrukturyzować dzień. Wiem, jak rozplanować dzień, przypominam sobie o wielu sprawach i nastawiam odpowiednio na ich wykonanie.
via: Max Pixel |
Wykonanie zadań zacznij od tych dużych i ważnych - masz na początku więcej energii i zapału, kreatywności i mniej osób Ci przeszkadza. W ciągu dnia pojawiają się nowe zlecenia, maile, telefony, które mogą zaburzyć plan dnia. Dlatego - im wcześniej się zajmiesz ważnymi rzeczami, tym większe prawdopodobieństwo, że je wykonasz szybko i w całości.
Jeśli w ciągu dnia pojawiają się nowe rzeczy - także dopisuj je do listy. Są osoby, które mają świetną pamięć, ale co zapisane - nie będzie nigdy zapomniane.
Bądź niezłomny i nie traktuj planu, jako czegoś fakultatywnego. Niech to będzie dla Ciebie coś nieuchronnego, czego bezwzględnie się trzymasz.
Osoby na etacie, które mają nad sobą szefa, mają w tej kwestii łatwiejsze zadanie, ponieważ nad wykonaniem ich zadań czuwa jakiś nadzorca.
Osoby pracujące jako freelancerzy muszą same sobie wyrobić taki nawyk obowiązkowości i konieczności wykonywania zadań z listy.
Mnie często się zdarzało traktować plan dość lekceważąco - w końcu sama sobie go zrobiłam, więc mogę go zmodyfikować, czy przełożyć jego wykonanie na kiedy indziej. Jednak to droga do krainy prokrastynacji.
Dlatego traktuj plan zadań obligatoryjnie, a dzień zaliczysz do efektywnych.
I jeszcze istotna sprawa - nie planuj sobie dnia w stu procentach, zawsze zostaw sobie choćby mały bufor na nagłe i niespodziewane wydarzenia. Pisałam o tym TUTAJ, jeśli masz ochotę - przeczytaj.
2. Porządek
Zachowuj porządek w miejscu pracy. Bezwzględnie!
via: Pexels |
O tym, jak to zrobić - pisałam już TUTAJ.
Są osoby, które się odnajdują w artystycznym nieładzie, ale jednak porządek ma same zalety:
- nie szukasz dokumentów, potrzebnych akcesoriów - wszystko jest w wyznaczonym miejscu;
- nic nie rozprasza Twojej uwagi;
- to dobrze i profesjonalnie wygląda z punktu widzenia ewentualnych klientów / gości;
Dlatego:
- utrzymuj porządek na biurku, w warsztacie, czy gdziekolwiek pracujesz;
- w biurze stwórz czytelny i prosty system przechowywania umów, dokumentów;
- staraj się mieć zawsze zapas akcesoriów, z których korzystasz (papier do drukarki, tusz, zszywki, farby, gwoździe) - dzięki temu zapobiegasz przestojom w pracy spowodowanym brakiem niezbędników;
3. Pozytywne nastawienie
Dobre nastawienie do pracy jest kluczowym czynnikiem do bycia efektywnym. Dobry plan, porządek i super gadżety ułatwiające pracę przydają się, ale na dłuższą metę to nastawienie ma bardzo ważne znaczenie.
Możesz być świetny w wykonywaniu jakichś obowiązków, nawet jeśli ich nie lubisz, ale jest to męczące, im dłużej trwa. Staraj się więc zmienić swoją pracę, na taką jaką lubisz, albo polubić aktualną.
via: Pexels |
Poza tym:
- staraj się odpowiednio dużo wypoczywać - dobry sen (każdy ma swoje preferencje dotyczące długości snu, więc długość dopasuj do swoich potrzeb), odpoczynki w ciągu dnia pracy (wstanie od komputera, krótki spacer wokół budynku, rozciągnięcie mięśni) pomagają utrzymać higienę fizyczną i umysłową;
- bądź fizycznie aktywny - udowodniono naukowo (LINK do artykułu), że sport poprawia nastrój i zwiększa efektywność pracy;
- dbaj o relacje w pracy - od czasu do czasu porozmawiaj z kolegami, pośmiej się, wyślij zabawnego maila, przynieś pączki do pracy i poczęstuj współpracowników;
- umilaj sobie pracę na sposoby, które sprawiają Ci przyjemność (i są dozwolone) - postaw kwiatki na biurku, słuchaj przyjemnej muzyki, ustaw ładną tapetę na komputerze.
Masz jakieś swoje triki ułatwiające bycie efektywnym w pracy? Napisz w komentarzu tutaj, napisz na facebooku lub do mnie na maila - fiszermonika@interia.pl
Super wpis:)
OdpowiedzUsuńZ mojego punktu widzenia kluczowe są też narzędzia. Dobrze zbudowana tabelka w excelu dużo ułatwia:) Idąc dalej fajnie jak firma posiada system gdzie wszystko fajnie widać oraz wiadomo co się dzieje. Jednym z takich narzędzi jest sap lumira która wszystko fajnie pokazuje:) Polecam
OdpowiedzUsuńSuper porady! Jest wiele rozwiązań aby ułatwić sobie pracę. Dzięki temu będziemy pracować efektownie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie zredagowane:) Organizacja wg mnie jest ewidentnie na pierwszym miejscu. Miejsce prace jest również kluczowe. W chaosie nie da się pracować. Ciekawy jak to bedzie w sumie wygladac po koronie bo coraz bardziej popularne staja sie wirtualne biura takie jakie można znaleźć na stronie dolnośląskiego centrum biznesu jestem bardzo ciekawa jak tos ie rozwinie:p
OdpowiedzUsuńIstnieje wiele sposobów, które mogą ułatwić i usprawnić pracę. Oprócz spraw i zasad organizacji pomocny może być dobry program erp, który wprowadza liczne automatyzmy, przez co czasochłonne zadanie są wykonywane przez program
OdpowiedzUsuńWłaściciele firm muszą dbać o ergonomię pracy ponieważ jest to podstawa:) optymalizacja procesów, szkolenie kadr. to zawsze sie spraca. Warto jednak też pomyśleć o takich "oczywistościach" jak wyrobienie sobie certyfikatów np. ISO czy kiedy dzialamy w okreslonej branzy to np certyfikatów srodowiskowyc wymagania uzyskania certyfikatu FSC) to zwyczajnie zawsze sie zwraca:)
OdpowiedzUsuńW nowym covidowym swiecie troche sie pozmieniało. powstaja nowe rozwiazania takie jak n wirtualne biura. Wg mnie bardzo wartosciowa opcja biuro wirtualne we Wrocławiu Warto sprawdzic
OdpowiedzUsuńA może zamiast pracy w domu lepiej zdecydować się na biuro coworkinowe trójmiasto. Ciągła praca w domu źle wpływa na moje samopoczucie.
OdpowiedzUsuńAby ułatwić sobie pracę trzeba na pewno zadbać o odpowiednie wyposażenie biura. Nie tylko potrzebny będzie komputer przecież i inne urządzenia biurowe ale także artykuły - papier, długopisy, notatniki, koperty, taśmy. Wyposażenie musi być dobrane odpowiednio bo bez niego nie ma możliwości aby wykonywać swobodnie swoje obowiązki zawodowe.
OdpowiedzUsuńZgadzam się, że kluczem do efektywności jest dobry plan, porządek w miejscu pracy i pozytywne nastawienie. Szczególnie podoba mi się idea wpisywania na listę tylko trzech dużych zadań dziennie – to pomaga uniknąć przytłoczenia. Planuję wprowadzić te rady w życie, zaczynając od porannego planowania przy kawie. Czy ktoś ma jeszcze inne sprawdzone metody na zwiększenie produktywności?
OdpowiedzUsuń